Image Image Image Image Image

 Vad gör en webmaster?

Jag erbjuder allt från en hel webbplats från början till slut, till den lilla uppdateringen ditt företag inte orkar, hinner eller vill sätta sig in i hur man gör.

Jag ”tar hand om” ditt företag och ser till att det är uppdaterat och syns på bästa möjliga sätt ut mot världen.

 

Psst!

Lägger du och ditt företag ner en förmögenhet på att marknadsföra er på gamla skolans vis, utan att kunderna strömmar in?

Vågar du lita på att jag sitter inne med svaret? 073-50 28 476

 

 

 

 

 

 

Scroll to Top

To Top

Nyheter

08

Okt
2012

In Nyheter

By admin

webmaster [ˈwebˌmɑ:stə]

On 08, Okt 2012 | In Nyheter | By admin

”Alltså, Karolina vad är det du gör egentligen?”

Det här är en fråga jag får väldigt ofta. Mitt svar brukar bli. Jag bygger upp hemsidor och tar även ”hand om dem” efteråt.

Är det nyfikna personer så kommer en radda följdfrågor och jag förstår att ordet webmaster inte är självklart så här kommer några förklaringar för att reda ut begreppen.

Webmaster var namnet på min utbildning och det allmänna begreppet för vad jag gör. Den svenska översättningen till det skulle kunna vara Webbansvarig eller Webbadministratör vilket innebär att jag ansvarar för ditt företags webbplats och vad som läggs upp där. Du som företag beslutar givetvis om hur mycket ansvar jag har för er webbplats och hur mycket som ska läggas upp där.

Detta kan man läsa om webbansvarig på Wikipedia:

Webbansvarig (engelska Webmaster) är huvudansvarig för att en webbplats övergripande struktur och presentation av innehåll stöder målgruppernas behov, i linje med webbplatsens fastställda mål och syfte. Det är relativt vanligt förekommande att en webbansvarig även har ett strategiskt ansvar.

För större webbplatser finns ofta ett team av specialister runt den webbansvarige, bestående av webbredaktörer, webbproducenter, webbdesigners, användbarhetsexperter och webbadministratörer.

Företag med flera webbplatser, ofta större företag med ett flertal olika varumärken/produkter, har i regel en webbansvarig per webbplats. Likt ovan beskrivet avgör webbplatsens omfattning antalet övrigt involverade ansvarsroller. Dessa företag har i regel någon typ av övergripande styrning, till exempel en webbstrateg som sammanhållande för någon form av webbråd där samtliga webbansvariga ingår.”

Det roligaste med mitt jobb är just arbetet kring målet med webbplatsen. Vad ska sidan användas i för syfte? Vilken mål har företaget med sidan? Vad vill de åstadkomma? Att sedan få följa upp och göra verklighet av dessa mål är det mest spännande.

I mitt arbete krävs även en god kontakt med alla samarbetspartners. Att ligga på rätt nivå med grafiker, reklambyråer, webbstrateger och framförallt kunden är otroligt viktigt för att en sida ska framhävas på absolut bästa sätt.

 

Det är när alla dessa delar fungerar man känner att man gör ett riktigt bra jobb. Hoppas att befintliga och kommande kunder känner samma sak. ;)

 

Ni får gärna värdera det jag gör på min facebooksida eller på twitter genom hashtag #karolinaweb2012